Lassan negyed évszázada a digitális hirdetési üzletág úgy viselkedik, mint egy elfajult, szociopata gyerek – növekszik, mint a futótűz, mialatt vakmerőn becsap, kijátszik és virtuálisan felhúz mindenkit. S közben száguld világméretű röppályáján.
A digitális reklámozás megannyi halálos bűne problémák példátlan járványát gerjesztette mindannyiunk számára. Egyenként, már magában mindegyik lehetne egy külön katasztrófa. Együttesen azonban egy nagy egzisztenciális fenyegetést jelentenek mind a reklámozásra, mind a kiadásra (minden szerkesztett tartalom készítőnek).
A botok (online robotok, mely szoftver applikációk automatizált feladatokat futtatnak az interneten) járványos terjedése okán márkák azt fizetik meg, hogy mesterséges (tehát nem emberi) felhasználók „kattintják le” a hirdetéseiket. A nagyban eltérő láthatósági („viewability” = egy hirdetés osztályozása, mérőszáma annak alapján, hogy mennyire látható felhasználók számára az adott pozícióban; pl. egy lap alján elhelyezett hirdetés, ahova kevesen görgetnek, kevésbé értékes) normák egyes hirdetéseket alig tárnak emberi szem elé, más hirdetések meg kikerülhetetlenné teszik magukat. Parancsvezérelt vásárlások képezik alapjait hamis híreknek (fake news) és gyűlöletbeszéd-oldalaknak, rombolva ezzel a társadalmat és márkákat, akik pedig akaratlanul utalják el a követelt összegeket. Médiavásárló ügynökségek jutalékot fogadnak el. És így tovább.
Ez egy ijesztő lista, de még csak meg sem közelíti a két legsúlyosabb problémát. Mindenek csúcsa a hirdetés blokkolás (ad blocking), ami jól mutatja a közönség egy egész iparág irányába exponenciálisan növekvő undorát. Egy olyan ágazat felé, mely beismerten alig, vagy semmiféle tiszteletet nem mutat az emberek szüksége és vágyai iránt.
Majd következik a másik zavaró tény, hogy a hálózatosodás hatására online monopóliumok jönnek létre. A reklámipart egyre növekvő befolyással két óriás uralja: a Google és a Facebook. A kettőjük becsült online piaci részesedése 60% alól 75%-ra növekedett. (2017. szeptemberi adat.) Ezt a számot a világ vezető marketingkommunikációs szolgáltatója, a WPP alapító vezérigazgatója, Martin Sorrell közölte, akinek azért ezt illik jól tudnia. (Sir Martin Sorrell idén áprilisban ment nyugdíjba, 33 év ügyvezetői munkásság után. Több esetben beszélt az elmúlt években zavarokról – „disruption” –, mind az üzleti életre, mind a digitális világra vonatkozóan. Jelezte, hogy ezek miatt új üzleti modellekre, és a fogyasztók eléréséhez új utakra van szükség.)
2013-ban Joe McCambley, aki az első banner megjelentetésében is részt vállalt (1994.) azt írja a Harvard Business Review-ban, hogy azok a márkák győznek a weben, akik azt kérdezik, hogy „Miben tudok segíteni?„, a „Mit adhatok (el) Neked?” helyett. Egészen addig merészkedett, hogy:
A hirdetők és az ügynökségeik a többségre elmondhatóan nem tudják, hogyan kell szolgálatkésznek lenni.
Mióta az első banner tehát megjelent a Wired.com felületén, elfogadott dogma, hogy a háló megfelelő működés esetén értékes tartalmat és hasznos szolgáltatásokat nyújt az embereknek. A baj ott kezdődött, amikor a hálózat elég nagy lett a nagy hirdetési kampányok számára.
Hamarosan a tartalmat és a hasznosságot megrontották azok, amit az ügynökségek a legvilágosabban értettek: az elérés és a gyakoriság. Oda jutottunk, amit a TV és rádió hirdetések, illetve a nyomtatott sajtó reklámjai jelentettek évek óta: értékesítési üzenetek készültek.
Kirk Cheyfitz hosszan fejtegetve a múltat, a jelent és a jövőt arra jut:
Tehát ez az ábra: a hirdetések nem működnek a neten. Ha működnének, soha nem találták volna fel a hír blokkolót. Mégis reklámokkal, vagy azok nélkül, de minden média digitális felületekre költözik. Ami azt jelenti, hogy a hirdetéseknek rövidesen nem lesz hova menniük. Így az általunk jelenleg ismert Reklám eltűnik a földről. A rejtvény, amivel mindannyiunknak szembe kell néznünk, hogy vajon mi lesz, ami átveszi a helyét az úgynevezett reklámozásnak, amikor a Digitális átvesz mindent?
Útmutató a digitális tisztesség és siker megteremtéséhez
A hat lépés arra jó, hogy a márkád/vállalkozásod ne segítse tovább a Háló meggyilkolását, hanem kezdjen el eredményeket felmutatni. Tartalom-marketingesek képesek értéket közvetíteni az emberek számára, marketing üzeneteken keresztül is. S persze a hat lépésen túl sokkal több van, hogy a digitális kommunikációt valóban helyesen csináld, de érdemes legalább is ezekkel kezdeni.
forrás: Kirk Cheyfitz – contentmarketinginstitute.com
Hagyj üzenetet