kép forrás:
iaamuseum.org

Bár naponta átlagosan 88 email-t kapunk, még mindig az egyik leghatékonyabb marketing eszközként áll rendelkezésünkre.

Minden iparágat figyelembe véve az átlagos megnyitási arány 24%, az átkattintások aránya pedig 4%, illetve 11% ha a megnyitott levelek arányában nézzük. Mondjuk azt, hogy ez alapján 100 kiküldött email-ből 4 látogatód lesz a célfelületeden. Ezt összevetheted az átlagos 1,9%-os Google keresős, vagy a 0,4% körüli Google „display”-es aránnyal, hát még az 1% körüli Facebook hirdetési sikerességgel. S ha mindezek alapján költségvetést csinálsz, akkor Te is elgondolkozol, hogy beszállsz, vagy már a kutatásban résztvevő hirdetők 82%-ához tartozol, akik bevallásuk szerint erre az eszközre áldoznak a legkomolyabban.

Azonban világos lehet számodra az is, hogy nagyon számít a levél tartalma. Rossz email tartalmat tizenkettő egy tucat, annyit találsz. Ha nincs rendben a dizájn, a szöveg, vagy maga a marketing üzeneted, akkor sok köszönet nem lesz a kiküldésben. Mindezt szem előtt tartva röviden vegyük át, mire figyelj, hogy végül olyan levelet tegyél össze, amit az ügyfeleid el is akarnak olvasni majd.

  • Csak akkor küldj ki, ha valóban van mondanivalód.

    • Vannak cégek, akik úgy gondolják, levelet készíteni és kiküldeni kétségtelenül szükséges gyakorlatilag állandóan, függetlenül attól, van-e mit mondani épp. (A kisebb helyi hírcsatornák olykor szenvednek ettől a kényszertől, miközben nincs hírértékű anyaguk akár napokig.)
  • Legyen a levél egyszerű és központosított.

    • Van egy céges híred, új tartalmad, ami megosztásra vár, vagy kiküldenél egy ajánlatot? Válassz egy témát és ragaszkodj ahhoz.
    • Ha vannak is hozzáadott kis híreid: említsd őket röviden, miután kész a levél szövegtörzse, ami a tartalom lényege az elején. Például népszerűsítsd egy videódat. Ezért aztán beszélj a videóról részletesen. Majd utóiratban megemlítheted, hogy van egy szolgáltatásod, amit megismerhetnek, mert most éppen évszaknak megfelelően aktuális. Az aláírásodban (közvetlenül alatta) pedig megjelenítheted egy eseményetek rövid hírét egy pár szavas címmel, egy jó linkkel és egy rövid kedvcsináló mondattal. Ezzel változatossá teszed a levelet, de mégsem veszít a fókuszból.
  • Írj jó minőségű szöveget.

    • Gondolj arra, hogy ha hanyag a leveled, akkor rossz esetben amatőrnek tűnik, és az olvasót nem fogja érdekelni.
    • … legrosszabb esetben viszont a hiteledet rontja, és az ügyfeled bizalmát veszíted el.
    • Ha nem vagy jó szövegíró az nem hiba. Menj el egy kurzusra, vagy fizess meg egy szövegírót. Megéri!
    • Nem sorolom fel az összes hibalehetőséget, de ilyenek lehetnek a hosszú és tekervényes, összetett mondatok – hú, ez nekem is fejlesztendő terület; a feleslegesen bonyolult kifejezések (van rövidebb helyette?); tartalmat gyengítő „talánok” és halmozott melléknevek
  • Írj tömör szöveget.

    • Nem csak a minősége, a hossza is számítani fog.
    • Van a kb. 500 szavas határ, ami sok embernél az írás minőségétől függetlenül egy korlát. Úgyhogy inkább dolgozz az összefoglaló készségeden és írj meggyőző Call To Action-öket, hogy az olvasók átkattintsanak a további részletekért.
  • Legyél nagyvonalú a sales dumával.

    • A márkák többségének a célja az, hogy egy nagyszerű ajánlatot nyomjon le a torkomon. Amennyiben ez egy korrekten nagyszerű ajánlat valamire, ami számomra érdekes is, akkor minden csodás! De sajnos ez a ritkább eset.
    • Ha van is hely és idő egy email tartalmában az ajánlatadásra, csináld sokszor, és a közönséged eljut az „ajánlat kimerültség” állapotába. Elkezdik először figyelmen kívül hagyni a leveleidet, majd leiratkozni. Sőt, az ajánlataid elkezdik elveszíteni az értéküket. Összességében: ha mindig akciót hirdetsz, akkor az már nem lesz „akció”.
    • Javaslat: értékesítő leveleidet egyensúlyozd tanító/tanácsadó/”ajándékozó” tartalmakkal. Használd a hírlevelek többségét arra, hogy olvasóid számára segítő, azonnal hasznos tartalmakat juttass el. Az értékesítő leveleket pedig tartogasd kivételes, eredeti és nagyszerű ajánlatokra, amiket büszkén hirdetsz meg.

Az email még fénykorát éli.

  • Engedd meg a feliratkozóknak, hogy válasszanak levél típust és küldési gyakoriságot.

    • Ha meg tudod ezt tenni értük, akkor megritkul a számukra nehezen/nem kezelhető, vagy nem releváns küldemények száma, ezzel együtt pedig megnövekszik a megnyitási kedv. Például egy oldal lehetővé tette követőinek, hogy kiválasszák, hogy milyen típusú (pl. HTML, vagy csak szöveges stb.) leveleket szeretnének megkapni, illetve, szabadon kitölthetőként megadhatták a tartózkodási helyüket (csak város), és egy korosztály megjelölést. Ezek alapján tovább tudják javítani a leveleik relevancia esélyeit. Az olvasóik még pontosabban rájuk szabott tartalmakat kapnak csak. Máshol egy kérdőívet kitöltve több témakört meg lehet adni, amiről hallani szeretnének. Szintén szabadon dönthet a levél típusról és a gyakoriságról.
  • Fektess a dizájnba is.

    • A szöveged minősége mellékes, ha a dizájn nem megfelelő.
    • Egy átlagos felhasználó 3-5 másodperc alatt mér fel egy új honlapot, és dönt arról, hogy maradjon-e ott. S induljunk ki abból, hogy ha egyáltalán kinyitotta, akkor egy olvasó maximum ugyanennyi időt ad egy email-nek is, hogy minősítse, érdekli-e egyáltalán a levél.
    • A leveled azonnal meg kell, hogy ragadja az olvasót. De ha a szöveg túl sok, vagy az egész email megjelenése túlságosan „olcsó”, akkor szenvedni fogsz a valamire való eredményért.
    • Az igazsághoz tartozik: egy könnyen olvasható és jól kinéző email tervezéséről könnyű beszélni, de nem egyszerű megvalósítani.
    • Igen, vond be a grafikusodat a hírlevél készítésébe is. Ha pedig nincs grafikusod, és nem tudsz szánni rá, akkor használj eszközt, mint pl. a Canva az email hírleveled grafikájának elkészítéséhez.
    • Persze nem kötelező grafikában gondolkoznod. Nekem is több ügyfél esetében is teljesen elegendők a „csak szöveges” küldemények.
  • Mérd az átkattintási arányokat.

    • Kövesd figyelemmel, hogy melyik levelet nyitják meg, melyiket nem, és, hogy mit tesznek a címzettek utána.
    • Mennyi kattintás van egy leveledre? (S mennyi helyre építesz be linket a leveledbe, hogy lásd, melyik szöveg működik és melyik kevésbé?) Az átkattintások (CTR) aránya megmutatja Neked, hogyan reagálnak az emberek a tartalmadra. Ha nagyon csekély a cselekvések száma, vizsgáld meg a leveledet:
      • rossz a dizájn?
      • gyenge a szöveg? / nyelvtanilag hibás?
      • Hosszú idei tart, míg a levél eljut a lényegre? Hosszú a levél? Egyáltalán megérthető, mit akar a levél? Mi a célja? Mit kér az olvasótól?
      • Túl sok témát hordoz a levél?
      • A cselekvésre ösztönzők (Call To Action) nem világos, mit akarnak, vagy cseppet sem keltik fel az érdeklődést?
    • Ne csak Te ellenőrizd, hanem kérdezd meg munkatársaidat, barátokat, sőt, családodat, hogy mi a véleményük. Rá fognak világítani arra, ami jó és amit javítanod kellene.
    • Készíts kutatásokat a feliratkozóid körében. Kérdezd meg, ők mit szeretnének olvasni, mit nem a hírleveleidben. Készüljön leiratkozás-elemző kérdőív is, amiben meg tudod kérdeznin azt is, milyen okokból mondanának, vagy mondták le a körlevelet.
kép forrás: canva.com
  • Szerezz több adatot levél tesztek („split” teszt) készítésével.

    • Még a kevésbé alapos email marketing kezelő rendszerek is biztosítanak ma már split teszt elhelyezési lehetőséget. Ha eddig nem is, mostantól érdemes lenne használnod ezeket. Segítenek ugyanis finomítani az email író képességeidet, egészen addig, amíg meg nem írod azt a verziót, aminél az ügyfeleid már nem bírnak magukkal, csak kattinthassanak.
    • Elemek, amiket érdemes tesztelni:
      • Tárgy sor – az első, ami csalogatja a feliratkozóidat, hogy olvassanak tőled még többet.
      • Dizájn – amit Te jónak tartasz nem biztos, hogy az, amit az olvasóid keresnek, várnak.
      • Szöveg – hangnem, elrendezés, rövid/hosszú változat, mindennek van hatása. (Általában a rövid a kelendő, de minden célcsoport más, érdemes hát ezt is tesztelni.)
      • Feladó neve – teszteld a márkanevedet és egy-egy magánszemély nevét a cégtől.
    • További tesztelhető részletek:
      • kép/grafika csali vs. csak szöveges email
      • témák száma levelenként
      • kinézet, pozícionálások, Call To Action-ök mennyisége
      • kiküldés időpontja
    • Bármit is tesztelsz, a lényeg, hogy tesztelj.
    • Bármikor javíthatod, fejlesztheted a leveleidet, ha annak célja, hogy több feliratkozó olvassa el és reagáljon a levelekre. A legjobb megoldás a változtatások ellenőrzésére – hogy valóban hasznosak-e – pedig a tesztelés.

forrás: contentmarketinginstitute.com