Eredettörténet:
fundraising = forrásteremtés
friend-raising = kapcsolatteremtés
A friendraising egy olyan, alapvetően a civil szektorból eredő technika, melynek célja, hogy egy szervezet/vállalat ne csak a mindenkori anyagi igényeit kiszolgálandó alakítsa kampányait – s ezzel kommunikációját és kapcsolattartási szokásait -, hanem építse saját közösségét, amely bizalmi alapon, hosszú távon sokszorosan megtérülve fogja tudni és akarni szolgálni az addigra már közösnek tekinthető szervezeti/vállalati küldetést, célokat.
A Friendraiser-sztori
A jezsuitákkal kezdődött. Mint annyi mindenben, ebben a történetben is úttörőként van jelen a világ legnagyobb, lassan 500 éves (alapítva 1534-ben) férfi szerzetesrendje. 2011-ben P. Forrai Tamás Gergely SJ akkori tartományfőnök megbízott azzal, hogy P. Kiss Ulrich SJ nyomdokaiba lépve folytassam a magyar tartomány ’90-es évek óta létező tudatos forrásfejlesztő tevékenységét. Azonban a források helyett a közösségre összpontosítsunk, kérte. Ne a pénzen legyen a hangsúly, hanem az embereken. Kovácsoljunk olyan, jezsuitákhoz kapcsolódó közösségeket, akik később az erős kötődés alapján fogják támogatni – egzisztenciálisan is – a rend céljainak megvalósítását. (Nyugodtan helyettesítsd be a ‘jezsutiákat’ a céged nevével, a ‘rend’ helyett használd a ‘cég’ kifejezést, és máris számodra is vonzó célnak hangozhat.)
A lelkekre, ne csak a bankjegyekre
Így kezdődött meg a munka, melynek valóban a lényege ez volt: rendszeresen, lehetőleg igényesen és megfelelő részletességgel tájékoztatni a közösségeket (érintetteket) a számukra megfelelő csatornákon keresztül, így bemutatva a rendi munkákat, tevékenységeket.
Azóta megtanultam, hogy ez óriási feladat. Egyszerűnek hangzik, de persze nem az. Annyi apró részlete van, hogy nem lehet elbagatellizálni.
Hagyj üzenetet